Jak zbierać darowizny do puszek online?

Fundraising to niezwykle ważne zajęcie w każdej organizacji pozarządowej. Każdy przecież musi w jakiś sposób pozyskać pieniądze na bieżące działania. Dlaczego? Niestety – nie ma nic za darmo. Pracownicy musza otrzymać zapłatę, musimy zapłacić za zajęcia dla podopiecznych czy po prostu sfinansować materiały.

Coraz więcej czasu spędzamy w Internecie, na Facebooku, na różnych stronach Internetowych. Z tego więc możemy wywnioskować, że powinniśmy jak najbardziej ułatwić przekazywanie darowizny. Jak to zrobić? Jak zacząć zbierać darowizny online? Czym jest crowdfunding, płatności elektroniczne i cause-related-marketing? Jakie są te warte uwagi narzędzia fundraisingowe online?

Zacznijmy od wymienienia tych najpopularniejszych najpopularniejszych narzędzi online.

  1. Płatności elektroniczne;
  2. Crowdfunding;
  3. Płatności SMS;
  4. Cause-related marketing;
  5. Aukcje internetowe.

Płatności elektroniczne/wpłaty online

Omawianie poszczególnych narzędzi zacznę od płatności elektronicznych. To chyba jeden z ważniejszych miejsc “styku” darczyńcy z naszą organizacją. Dzięki wdrożeniu płatności elektronicznych możemy zdecydowanie przyspieszyć i zwiększyć wolumen przyjmowanych darowizn. Dlaczego? Na dobrze zbudowanej stronie internetowej darczyńca jest prowadzony po historii naszej organizacji. Możemy podziałać na jego emocje i zachęcić do działania. Przekazanie darowizny w ten sposób nie wymaga kopiowania numeru konta – dzieje się to samoczynnie po wypełnieniu krótkiego formularza. Sam proces przekazywania płatności jest szybki i bezbolesny dla darczyńcy. Dzięki temu ułatwiamy przekazanie darowizny Dodatkowo dajemy sobie możliwość weryfikowania efektywności naszych działań przez monitorowanie źródeł wpływu. O tym, co możemy z takimi danymi zrobić dalej – już wkrótce na blogu.

Dlaczego zatem z tego rozwiązania korzysta (jeszcze) tak mało organizacji? Wydaje mi się, że mogą być tego dwa powody. po pierwsze – wdrożenie płatności online wymaga wiedzy z zakresu tworzenia integracji z naszą stroną. Drugi powód może być zupełnie prozaiczny – nie posiadamy dostępu do naszej strony internetowej (sic!). Na szczęście zjawiamy się my 🙂 Napisz do nas, a pomożemy Twojej organizacji wdrożyć płatności online na Twojej stronie!

Crowdfunding

Crowdfunding to chyba najmłodsza z technik pozyskiwania dochodów. Było nie było jest to połączenie płatności elektronicznych i pośrednika – portalu crowdfundingowego. Niestety crowdfunding nie jest jeszcze dokładnie opisany prawnie. Wszystko zależy od regulaminów konkretnych portali. Są już natomiast takie serwisy, które znają specyfikę organizacji pozarządowych. Dobrze jest zacząć planowanie projektu od dokładnego rozeznania rynku portali crowdfundingowych, gdyż każdy oferuje inne usługi oraz inaczej nazywa to, co dla nas robi.

Płatności SMS

Niewątpliwie najmniej wymagająca od naszych darczyńców interakcji sposób pozyskiwania dochodów. Wymaga co prawda wysłania SMS, ale darczyńcę kosztuje to zaledwie kilka – kilkanaście złotych. możemy skorzystać z gotowych rozwiązań charytatywnych SMSów lub samodzielnie zorganizować zbiórkę tak jak robią to m.in. Fundacja TVN Nie Jesteś Sam czy Fundacja Polsat. Moim zdaniem ta forma pozyskiwania dochodów może przynieść duże przychody ale pod warunkiem dużej inwestycji w ten sposób dotarcia do darczyńcy. Osobiście nie jestem zwolennikiem charytatywnych SMSów. Dlaczego? Jeżeli nie zaplanujemy odpowiedniej komunikacji to zyskujemy wielu jednorazowych darczyńców, którzy wpłacają małe kwoty. Ciężko jednak ponownie poprosić ich o przekazanie darowizny w innej formie, czy też pozostanie z nasza organizacją.

Cause – related marketing

Co kryje się pod ta nazwą? Upraszczając możemy określić jako marketing społecznie zaangażowany. Inaczej – “kupując produkt wspierasz …”. Dlaczego zatem umieściłem to w metodach online? Otóż coraz więcej zakupów dokonujemy online. Mało który sklep internetowy komunikuje taki rodzaj relacji ze wspieraną organizacją. Uważam, że wkrótce się to zmieni. Co nam daje współpraca ze sklepem internetowym, który przekaże część środków na naszą organizację? Po pierwsze pieniądze. Po drugie – klienci tej marki być może zainteresują się nasza organizacją. Wejdą na stronę po dokonaniu zakupu/przeczytaniu ulotki z paczki i… wejdą na naszą stronę. A tam co dalej? Patrz punkt pierwszy.

Cause Related Marketing wykorzystywany jest w Polsce w ramach jeszcze jednego narzędzia. Znacie fanimani? organizacje mogą się tam zarejestrować. Po rejestracji każdy przechodząc przez stronę fanimani do swojego ulubionego sklepu zadeklaruje przekazanie procentu od zakupów na naszą organizację. Zupełnie bezkosztowo.

Aukcje internetowe

Ten wątek dopisałem na sam koniec tworzenia tego tekstu. Myślę, że temat jest również tematem przyszłości, lecz warto już teraz się nim zainteresować. Popularny portal aukcyjny prowadzi również portal dla aukcji charytatywnych. Każdy może wystawić tam przedmiot i wskazać organizację, która otrzyma wylicytowaną kwotę za dany przedmiot. To tak jak sławne zagraniczne aukcje charytatywne tylko w wersji online.

 

To tylko moje subiektywne zestawienie metod, którymi warto się zainteresować. Celowo pominąłem formy kontaktu z darczyńcami jak newsletter, gdyż prośba o darowiznę w nim prawdopodobnie odniesie się do naszej strony internetowej. Jeżeli Twoja organizacja potrzebuje takich narzędzi do pozyskiwania środków – to czas, żeby się z nami skontaktować. Napisz do nas: